شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

تولید 55 میلیون تن فولادخام در سال 1404

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، مطابق هدف گذاری های صورت گرفته در سند چشم انداز 1404، قرار کشور ما در سال 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد خام سالانه دست یابد. در حال حاضر کشور ما سالانه 20 میلیون تن فولاد خام تولید می کند که با توجه به رکود موجود در کشور، تنها 62 درصد از این ظرفیت قابل بهره برداری می باشد. همچنین بیش از 50 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد خام از رهگذر طرح های توسعه و تاسیس واحد های جدید تولید در دست اجرا می باشد که پیش بینی می شود طی سالآینده به بهره برداری خواهد رسید. اما موضوعی که بحث روز صنعت فولاد کشور می باشد، چگونگی رسیدن به این میزان تولید است.

پیش بینی می شود با توجه به افزایش میزان تولید ناخالص داخلی در کشور و افزایش میزان ساخت و ساز داخلی، میزان تقاضای فولاد خام در کشور حدود 4.2 درصد باشد. با توجه به این امر و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، احتمال افزایش تقاضای داخلی فولاد خام تا سال 1404 و رسیدن به رقم 18.2 میلیون تن دو از دسترس نیست.

با وجود طرح های توسعه ای که برای صنعت فولاد ایران در نظر گرفته شده و مدت زمان تعیین شده برای رسیدن به ان ها، می توان رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام در سال 1404 را  متصور شد. در شرایط فعلی تمام طرح های توسعه ای ظرفیت تولید فولاد خام احتمال موفقیت یکسانی ندارند. با توجه به بررسی های صورت گرتفه، طرح هایی که احتمال بهره برداری آن ها بیشتر از حدود 60 میلیون  و 877 هزار تن می باشد. اما میزان بهره وری ظذفیت های فعال در کشور در همه دوره ها کمتر از 100 درصد بوده و این میزان در شرایط فعلی برای تولید کنندگان حدود 62 درصد می باشد.                                               

 اما بهره‌وری 100 درصدی از این ظرفیت بطور کامل به میزان دستیابی به بازارهای صادراتی و موفقیت در صادرات این محصول به خارج از مرز‌های ایران بستگی دارد. طبق میزان نیاز داخلی به فولاد ایران در سال 1404، حدود 36 میلیون تن فولاد خام برای صادرات برنامه‌ریزی شده است. میزان دستیابی به این هدف، تعیین‌کننده میزان تولید هم خواهد بود. تکمیل طرح‌هایی که احتمال به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها زیاد است، نیاز به سرمایه‌گذاری دولت و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی دارد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.