شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

افزایش تعرفه امریکا برای جلوگیری از ترازتجاری منفی

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، اعمال تعرفه های جدید امریکا برای واردات فولاد کشورش، نه تنها بر بازار های جهانی و اقتصادی تاثیر گذار است، بلکه مقداری هم اثر سیاسی دارد.  این اقدام رئیس جمهوری امریکا بیشترین تاثیر را بر روی کشور امریکا که بزرگترین شریک این کشور بوده، خواهد گذاشت. همانطور که اعمال تعرفه خودرو بر کشور های اروپایی اثر گذاشت.  

یکی از اهداف این اقدام ترامپ این است که می خواهد تراز تجاری کشورش منفی نشود و در این راستا به عواقب سیاسی و اقتصادی ان توجهای ندارد و تنها سعی می کند میزان صادرات کشورش را از واردات آن بیشتر کند. اما در واقعیت تقاضای این کشور برای فولاد همچنان پا بر جاست و اجرای این تعرفه تنها موجب می شود تا قیمت فولاد در این کشور با افزایش مواجه شده و هزینه نهایی برای تولید صنایع پایین دستی این کشور رشد یابد.

در نتیجه بنظر نمی اید تصمیم عاقلانه ای گرفته باشند، زیرا امریکا و صنایع پایین دست این کشور متضرر خواهند شد. این در شرایطی است که رئیس جمهوری اسبق این کشور، بوش هم در سال 2002 این اقدام را انجام داد اما شکست خورد و از تصمیم خود باز گشت. افزایش قیمت آلمینیوم از طرف امریکا نیز موجب خواهد شد تا قیمت نهایی اکثر محصولات حتی دارو نیز با افزایش مواجه شود. به صورت کلی، کشوری که صنایع پایین دستی بسیاری را داراست، باید میزان تعرفه را به سمت صفر برده تا بتواند ماده اولیه بخرد و در نهایت تبدیل کند.

این در شرایطی است که کشوری همانند ایران که دارای صنایع بالادستی است باید تعرفه بگذارد. در حال حاضر تمام اتفاقات بر خلاتف جهت رخ داده است. میزان تعرفه کشور امریکا 25 درصد بوده و ایران دارای تعرفه 10 درصدی می باشد که این امر اصلا منطقی نیست. به همین دلیل در تجارت های جهانی، اقتصاد های بزرگ به دنبال حذف تعرفه ها هستن چراکه صنایع پایین‌دستی آنها با قیمت پایین تری ماده اولیه خریداری می کنند و بدین وسیله می‌توانند با سود بالاتری رقابت کنند و محصولات را دوباره به همان کشورهای جهان سومی که ماده اولیه خریده اند، ارسال کنند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.