شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

وضعیت تولید فولاد خام در کشور

     

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، با توجه به اطلاعات به دست آمده از میزان ظرفیت تولید فولاد خام در کشور، به این مهم دست یافتیم که میزان ظرفیت تولید این محصول حدود 30 میلیون تن می باشد این در شرایطی است که میزان تولید این محصول در سال 95 تنها حدود 19 میلیون تن گزارش شده است. به این معنی که میزان بهره برداری از ظرفیت تولید این محصول تنها 63 درصد بوده است. همچنین طی 5 سال اخیر میانگین میزان بهره برداری هلدینگ های فولاد سازی تحت نظارت ایمیدرو  را در کشور 64 درصد گزارش کرده اند. این امر در شرایطی رخ داد که این میزان برای شرکت های خصوصی کوچک حدود 40 درصد برآورد شده است.

در دنیا میانگین میزان بهره برداری فولاد سازی بیش از 80 درصد می باشد اما در ایران این میزان حدود 63 درصد براورد شده است. با توجه به این موضوع که نرخ بهره برداری برای شرکت های کوچک خصوصی 40 درصد می باشد، به نتیجه می رسیم که در شرایط فعلی حدود 40 درصد ظرفیت تولید فولاد خام ایران در شرکت‌های بزرگ و 60 درصد ظرفیت واحدهای کوچک بدون استفاده شده است.

پس از تاسیس واحد های جدید تولید کننده و افزایش میزان تولید طی سال های 90 تا 95، میانگین نرخ بهره برداری از 79 درصد به 63 درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش واحد های تولید کننده و به دنبال آن افزایش میزان تولید بدون در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل عدم در نظر گرفتن زیر ساخت های مورد نیاز برای آن مانند دسترسی به مواد اولیه، دسترسی به مسیرهای حمل و نقل، سودآوری بیشتر در ظرفیت‌های بزرگ‌تر و یکپارچه، و قرار گرفتن در مسیر صادرات و هم‌چنین رکود اقتصادی طی سال‌های اخیر موجب شده تا واحد های تولید کننده در کشور نتوانند با ظرفیت کامل خود اقدام به تولید کنند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.