شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

تاثیرات نرخ ارز بر معان کشور

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، وضعیت بوجود آمده در بازار ارز موقعی تاثیراتش را بر بخش معادن کشور نشان خواهد داد که این بخش از اقتصاد کشور با وجود قدرت بسیاری که دارد همچنان از ثبات کافی برای ایستادگی در مقابل عوامل بیرونی برخوردار نیست. کشور ما با وجود این که جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ تنوع مواد معدنی می باشد، اما تا به امروز نتوانسته از تثبیت معادن خود به عنوان درآمد اصلی استفاده کرده و در مسیر توسعه پایدار معادن حرکت کند.

برای اینکه ضعف بخش معدن کشور را بهتر درک کنیم می توان به کمبود اطلاعات پایه مورد نیاز برای گسترش پهنه معادن اشاره نمود. از زمان انقلاب تا سال 1382، اکتشافات هوایی کشور در غفلت بوده است. با وجود اینکه توسعه اکتشافات هوایی به روش جدید می تواند در تولید محصولات معدنی کمک شایانی کند و میزان تولیدات را تا سه برابر افزایش دهد، اما در حال حاضر شاهد سرعت کم فعالیت های معطوف به اکتشافات هستیم.  

در سال 83 سازمان زمسن شناسی و اکتشافات معدنی کشور نقشه یک‌میلیونیم پتانسیل معدنی کشور را انتشار داد و در سال 96 ز اطلس نقشه‌های پتانسیل‌دار معدنی کشور در مقیاس یکصد هزارم رونمایی کرد. یکی از ضعف های دولت در این بخش کمبود اکتشافت معدنی و توسعه بخش معدن می باشد. در حقیقت چیزی که به وضوح مشخص است، این است که مسئولین بخش معادن بجز شرکت های نیمه خصوصی که خود از سرمایه گذاری های بورسی منفعت می برند، سرمایه چشمگیری برای ایجاد طرح های توسعه ای ندارند و بزرگترین متولی معدن که خود دولت است، هنوز نتوانسته بدهی های خود را به پیمانکاران و کارگران پرداخت کند.

با توجه به وضعیت بوجود آمده، همچنان شاهد برخی از اقدامات ناگوار هستیم. در حال حاضر علی رغم عدم مدیریت معادن کشور، در مواردی که تحولات جهانی موجب پیشرفت و سوددهی شده است، دولت با وضع قوانینی از قبیل عوارض صادراتی موجب توقف معادن شده و در خواست سهم کرده است.

سال جاری در شرایطی به استقبال روز صنعت و معدن رفتیم که اتفاقات اقتصادی جهانی و داخلی وضعیت را برای معدن داران بسیار سخت کرده است. وضعیت بوجود آمده در بازار ارز تاثیرات بسیاری بر روابط معدنکاران ایرانی و جهانی گذاشته است که این امر در نهایت موجب افزایش قیمت فعالیت‌های معدن‌کاری و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری محصولات معدنی خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.