شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

بازگشت قیمت های منطقی به حوزه فولاد

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا بیان کرد: پس از آزادسازی سقف رقابت، شاهد بازگشت مرحله ای قیمت های منطقی به بازار خواهیم بود و در حال حاضر نیز سقف رقابت عادی است و انتظار می رود که به تدریج قیمت ها به تعادل برسند و بازار به شرایط عادی خود بازگردد.

وی در ادامه افزود: با نزدیک شدن قیمت ها در بورس به قیمت های واقعی، تقاضاهای کاذب از بین خواهد رفت و تعادل کامل به عرضه و تقاضا باز می گردد. واقعیت این است که خریداران حوزه فولاد قیمت نهایی محصولات فولادی را بر اساس بالاترین قیمت ارزی که در بازار وجود دارد، می بینند! یعنی اگر در بازار آزاد دلار 13 هزار تومان معامله شود و از سوی دیگر رسانه ها قیمت ارز را 4200 تومان اعلام کنند، انتظارات قیمت کالای تولیدی به سمت بازار آزاد می رود. بنابراین اگر قیمت ها کمتر از این مقدار تعیین شود، فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد.

احرامیان با تأکید بر اینکه فاصله قیمتی به سود تولیدکنندگان نیست، بیان کرد: در شرایطی که فاصله قیمتی بین بازارهای مختلف وجود داشته باشد، ذهن مصرف کننده به سمت افزایش قیمت سوق پیدا می کند. در این مواقع تقاضا چند برابر می شود و همین امر در بازار التهاب ایجاد می کند. اما اگر مصرف کنندگان بدانند که قیمت ها به نرخ روز محاسبه می شود و جهش ناگهانی نخواهد داشت، تنها به دنبال برطرف کردن نیاز خود می روند و به منظور سرمایه گذاری وارد بازار نخواهند شد؛ از این رو التهابات بازار کاهش پیدا می کند.

وی افزود: همانطور که مشاهده کردیم، قیمت های جهانی به دلار وابسته هستند و روند قیمتی گذاری فولاد هم بر همین مبنا می باشد. بطور مثال شاهد افزایش قیمت فولادهای آلیاژی همزمان با افزایش نرخ ارز بودیم اما با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار بدون شک صنعت فولاد در مسیر تعادل و آرامش حرکت خواهد کرد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

تغییر نرخ صادرات محصولات فولادی

به گزارش فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، اعمال مقررات جدید داخلی و خارجی موجب بروز مشکلات زیادی برای فولادسازان به ویژه  برای واحدهایی که در زمینهصادرات محصولات فولادی فعالیت دارند، شده است. بهمن تجلی زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان نیز در خصوص این موضوع بیان کرد: به تازگی شاهد تغییر نرخ پایه صادرات بودیم بطوری که این نرخ 10 درصد بیشتر از قیمت واقعی تعیین شده می باشد. 

وی در ادامه افزود: قیمت اظهارنامه از سوی گمرک تا پیش از این 430 دلار بود اما اکنون به 500 دلار رسیده است. زمانی که شرکت ها با قوانین جدید متعهد شدند 500 دلار ارز به کشور باز گردانند، به قیمت واقعی این امر دقت نکرده اند چراکه قیمت واقعی پایین تر از این ارقام است؛ همین موضوع موجب بروز مشکلات متعددی برای فولادسازان شده است.

تجلی زاده با بیان اینکه فولادسازان مشکلات دیگری نیز دارند، گفت: مشکل دیگر فولادسازان را می توان عرضه های حداکثری در بورس کالا عنوان کرد که خوشبختانه با لغو قیمت گذاری دستوری امیدواریم این شرایط بهبود یابد.

طی سال گذشته صادرات فولاد از رقم 9 میلیون تن گذشت و پیش بینی شده است امسال به 11 میلیون تن برسد. با توجه به سند چشم انداز 1404 انتظار می رود مجموع صادرات حوزه فولاد حداقل به 15 میلیون تن برسد و گفته می شود با تلاش بی وقفه فولادسازان رسیدن به صادرات 20 میلیون تنی نیز دور از دسترس نیست. شرکت های بزرگ فولادی کشور در ماه های نخست امسال 3.1 میلیون تن محصول صادر کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است؛ اما با توجه به مقررات جدید و ارقام غیر معقول برای صادرات فولادسازان با مشکل مواجه شدند که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و پیگیری های مداوم، این مشکلات نیز از سر راه برداشته شود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۶/۲۷

بررسی تحرکات بازار فولاد

تحرکات بازار فولاد پس از آزاد سازی سقف رقابت قیمتی نشان دهنده بازگشت ثبات و آرامش به این بازار است. به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، آمارهای بدست رسیده از حوزه فولاد نشان می دهد که این بازار بر خلاف تصور عموم ثابت بوده و حتی در مقاطعی کاهش قیمت را نیز تجربه کرده است.

با وجود این امر، دو عامل مهم وجود دارد که می تواند بر بازار فولاد در این روزها تأثیرگذار باشد. نخستین عامل، تعطیلات آخر هفته جاری است که موجب شده تا بازار تا حدی با ثبات رو به رو باشد و موضوع دیگر افزایش قیمت دلار است که می تواند عاملی برای افزایش قیمت در روزهای آتی باشد. به عبارت دیگر این دو عامل، دو وجه متناقض در بازار محسوب می شوند که موجب می شود بازار در روزهای آتی روند متفاوتی را پشت سر بگذارد. 

البته طی دو روز گذشته، عرضه قابل توجهی از محصولات فولادی را در بورس کالا شاهد نبودیم و این موضوع نیز می تواند مهم باشد و قیمت محصولات فولادی را تحت تأثیر قرار دهد. با گذر از بحث آزادسازی سقف رقابت، این بازار در حال حاضر ترس از انبار و خارج شدن کالا را دارد؛ بطوری که انباردارها ریسک پذیرش کالا را نمی پذیرند.

از سوی دیگر، محمد اعتباری یکی از فعالان بازار فولاد بر این باور است که بازار می تواند پتانسیل و آمادگی افزایش قیمت را با توجه به وضعیت نابسامان بازار داشته باشد؛ چراکه هم قیمت ارز در حال افزایش است و هم سقفی برای رقابت وجود ندارد اما با این وجود بازهم نمی توان پیش بینی دقیقی از رفتار بازار فولاد در روزهای آتی داشت. در صورتی که تولید و عرضه با افزایش همراه باشد می توان امیدوار بود که بازار روند کاهشی را پیش بگیرد و طی روزهای آتی به ثبات نسبی دست پیدا کند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۶/۲۶

حذف سقف رقابت در بورس کالا

سقف رقابت فولاد در بورس کالا حذف شد! به گزارش فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، معاون وزیر صنعت با اعلام خبری خوش برای بورس کالا و شرکت های فولادساز اعلام کرد: حذف سقف رقابت در بورس کالا منجر به کاهش 30 درصدی قیمت ها می شود.

جعفر سرقینی با اشاره به اثر بازار ارز در اقتصاد کشور بیان کرد: بازار ملتهب ارز بر روی تمامی اقتصاد کشور از جمله بازار فلزات تأثیرگذار است. در حال حاضر بیش از 2.5 برابر نیاز کشور، فولاد تولید می شود و ما در این حوزه خودکفا هستیم بنابراین جو روانی ایجاد شده در این حوزه غلط است چراکه ناشی از ورود سودجویان و دلالان به این بازار می باشد.

وی درادامه افزود: سقف رقابت مس و آلمینیوم نیز در بورس کالا برداشته شد و همین امر موجب شد تا قیمت ها حدود 54 درصد رقابتی شوند. بر همین اساسسقف رقابت فولاد هم برداشته می شود تا شاهد کاهش قیمت ها و افزایش حدودا 30 درصدی عرضه فولادسازان در بورس باشیم. با توجه به تمهیدات اندیشیده شده به زودی شاهد کاهش قیمت فولاد و سایر مقاطع فولادی خواهیم بود و از 24 شهریور امسال فقط کسانی قادر به خرید خواهند بود که سفارش آنها در سامانه بهین یاب وزات صنعت ثبت شده باشد.

سرقینی در ادامه با اشاره به دستوالعمل جدید صنعت فولاد تصریح کرد: عرضه محصولات فولادی از اول مرداد تا کنون حدود 750 هزار تن بوده است و باید اجازه دهیم تا عرضه و تقاضا قیمت ها را در بازار مشخص کنند. از این رو سقف رقابتی برای محصولات در بورس برداشته می شود؛ ضمن اینکه از فولادسازان بزرگ تعهد گرفتیم که افزایش عرضه در بورس کالا داشته باشند که پیش بینی می شود با افزایش عرضه، قیمت ها کاهش یابد و درآمد فولادسازان در بورس نیز با افزایش 20 الی 25 درصدی همراه باشد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۶/۲۱

اعتراض سهامداران فولادی

به گزارش فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، سهامداران در سومین نامه اعتراضی خود به مجلس، بار دیگر نسبت به قیمت گذاری های دستوری محصولات فولادی اعتراض کردند. سهامداران صنعت فولاد در نامه ارسالی خود بیان کردند: در نامه های ارسالی قبلی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، راجع به رانت ایجاد شده ناشی از قیمت گذاری دستوری فولاد تذکر داده بودیم اما به دلایل نا معلومی نتیجه بخش نبود.

سهامداران شرکت های فولادی در این نامه اعلام کردند که قیمت های دستوری در بازار موجب نفوذ دلالان به بازار فولاد شده است و قیمت های محصولات و ورق های فولادی در بازار رسمی کالا، فاصله زیادی با قیمت های نهایی دارد. در اوایل مرداد ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق دستورالعملی برای انواع محصولات فولادی نرخ گذاری کردند و این نرخ گذاری بر مبنای دلار 4200 تومانی بوده است. این موضوعی است که با واقعیت های اقتصادی سازگار نیست و در کمتر از 5 ماه، بیش از 5000 میلیارد تومان رانت برای دلالان ایجاد کرده است.

سهامداران صنعت فولاد در نامه خود چند خواسته اصلی را مطالبه کرده و آورده اند: از نمایندگان محترم مجلس که امید ما به آنها برای رسیدگی به اصلاح امور بیشتر از مسئولین دولتی است، خواستاریم در وهله اول دستور لغو قیمت گذاری فولاد را لغو کنند تا دامنه نوسانات محصولات فولادی در بورس کالا آزاد باشد. در وهله دوم خواستار حذف دلالان از بازار هستیم زیرا در ماه های گذشته به بهانه حمایت از مصرف کننده، از حق سهامداران سود زیادی برده اند.

این بخش از فعالان بازار سرمایه در نامه خود آورده اند: برای ما غیرقابل قبول است که دولت در فضای کسب و کار شرکت هایی که سهام آن بیش از یک دهه است که به مردم واگذار شده، دخالت کند. چراکه دولت تنها 25 قلم کالا را مشمول دریافت ارز دولتی مشخص کرده است و باید پاسخگو باشد که به چه دلیل چنین رانت عظیمی از محل قیمت گذاری در بازار فولاد ایجاد شده است؟

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۶/۲۰