شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

تنظیم بازار فولاد با عرضه بیشتر

به گزارش شرکت فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد، برخلاف تصورات عموم مردم، عرضه فولاد با ارز ثانویه در بورس کالا موجب افزایش قیمت ها نمی شود بلکه کالاها با همان نرخ چند وقت اخیر به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید. بنابراین سودی که در این میان به دلالان و سفته بازان می رسید، به خود تولیدکنندگان باز خواهد گشت؛ بدین معنی که سود بازار فولاد به دست تولیدکنندگان خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت امیرکبیر کاشان در مورد این موضوع بیان کرد: زمانی که قیمت ها بر اساس بازار ثانویه تنظیم گردد، میزان عرضه در بازار افزایش خواهد یافت که در نهایت این افزایش عرضه کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت. در اصل باید به بازار اجازه بدهیم که عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص کند چراکه دستوری کردن اقتصاد موجب افزایش سفته بازی خواهد شد.

رفیعی در ادامه افزود: حجم زیادی از سفته بازی های رخ داده در بازار فولاد، متوجه بورس کالا شده است بنابراین مکانیسم قیمت گذاری برای خرید و فروش فولاد آلیاژی و آهن آلات باید از بورس کالا برداشته شود چراکه دستوری عمل کردن در بلند مدت جوابگو نیست و موجب ریشه دواندن سفته بازارن و سوداگران در بازار خواهد شد. این قیمت گذاری های دستوری به نوعی رانت محسوب می شود و سرمایه از شخصی به شخص دیگر منتقل می گردد. در این وضعیت سهامداران پایین دستی هم ضرر می بینند و به جای اینکه حاشیه سود به دست تولیدکننده برسد، به جیب دلالان می رود.

موضوع اصلی تر آن است که میزان سودی که به این شیوه در حال جابه جایی است بسیار چشمگیر بوده و به طور متوسط در هر کیلو آهن 2 هزار تومان، نصیب سودجویان خواهد شد. رفیعی در رابطه با این موضوع تصریح کرد: مکانیزم دستوری موجب بهره مند شدن کسانی شده است که از قبل ارتباط ویژه خودشان را داشتند و با مشخص شدن قیمت فولادهای آلیاژی مانند قیمت فولاد mo40، قیمت فولاد spk و محصولات دیگر، به دنبال اشخاصی می گردند که بتوانند با هزینه کمتر از آنها فولاد بخرند و با سود بیشتر به فروش برسانند. بنابراین  قیمت گذاری دستوری فقط موجب بلاتکلیفی بازار و سودجویی دلالان می شود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.