شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

تغییر فاز در بازار جهانی فولاد

به گزارش شرکت فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ بررسی های مختلف در زمینه بازار جهانی فولاد نشان می دهد که این بخش در حال یک تغییر وضعیت جدی است. چین بزرگ ترین کشور تولیدکننده فولاد در حال تغییر فاز است البته به رغم کاهش ظرفیت های تولید در این کشور ، هنوز میزان تولید کاهش نیافته است اما علاوه بر این موضوع برنامه دیگر کاهش صادرات فولاد و برنامه تقویت مصرف داخلی تولیدات فولادی چین در سالهای آینده است. 
این امر باعث تغییر فضا در بازارهای صادراتی می‌شود و در صورتی‌که چین از بازارهای جهانی فولاد خارج شود بازارها به‌صورت منطقه‌ای درخواهند آمد. ایران هم از نظر کیفیت و هم قیمت ، از موقعیت‌های مناسبی بهره مند است و اکنون تولیدکنندگان فولاد ایرانی به خوبی بازارهای مهمی حتی اروپا را تحت پوشش خود دارند و این در حالی است که همیشه مهم‌ترین رقیب برای تولیدکنندگان ما فولاد چین بود که حتی از منظر کیفی نیز وضعیت مناسب تری نسبت به ایران ندارد؛ هرچند به دلیل بازدهی بالایی که به نسبت مقیاس تولید دارد قیمت مناسبی را به بازار پیشنهاد می‌دهد. ایران بهترین جایگزین محصولات چینی برای کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و فرصت بسیار خوبی را در اختیار دارد تا بتواند از بازارهای این منطقه استفاده کند.
این موضوع به دلیل بالا بودن امنیت این بازارها در مقابل بازارهای اروپایی از اهمیت زیادی برخوردار است. اروپا پیش از این فولاد ایران را تحریم کرده بود و این موضوع برای سال‌ها به یکی از معضلات جدی بازار صادراتی فولاد تبدیل شد ولی اکنون با رفع تحریم‌ها روی خوشی به محصولات ایرانی نشان داده است ؛ هرچند در یک سال گذشته این بار بهانه دیگری را برای بستن دروازه‌های خود به روی فولاد مطرح کرده و آن موضوع دامپینگ در حوزه فولاد است. اروپا تلاش کرد در یک سال گذشته با این بهانه مانع از ورود فولاد ایران شود؛ هرچند هیچ‌گاه نتوانست آن را اثبات کند اما وضع تعرفه‌های گوناگون در حوزه محصولاتی همچون ورق آلیاژی که بارها شنیده شد ، از جمله این اقدامات تهدیدآمیز بود.
در این رابطه کارشناسان می‌گویند : ایران برای حفظ بازارهای صادراتی بهتر است برای هر محصول همچون فولاد اتومات ، فولاد فنر ، فولاد خشکه هوایی و دیگر محصولات فولاد آلیاژی بازارسازی مجزایی داشته باشد و فولادسازان ایرانی به جای رقابت با یکدیگر در معدود بازارهایی که دارند به فکر کشف بازارهای جدید و حرکت به سمت محصولاتی متنوع باشند تا به این ترتیب با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.