شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

فولاد و ارز متاثر از یکدیگر

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، محصولات فولادی متفاوتی وجود دارد که تحت تاثیر نرخ فولاد دچار نوسان قیمتی می شوند. به همین علت طی چند ماه گذشته با افزایش قیمت دلار شاهد بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات فولادی بوده ایم. اگرچه بسیاری از تولید کنندگان بر این عقیده اند که این بالا رفتن نرخ فولاد حباب بوده و به زودی شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.
 اما مساله ای که موجب شده تولیدکنندگان فولادی از آن آزرده خاطر باشند، موضع پیشنهاد حذف صرافی‌هاست که این امر صادرکنندگان را برای وارد کردن دلارهای صادراتی با مشکل مواجه خواهد کرد.
در این باره زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز می گوید: طی چند ماه اخیر افزایش نرخ دلار موجب شده تا انواع محصولات فولادی با افزایش قیمت مواجه شوند. قبل از این افزایش قیمت ها، قیمت دلار بطور میانگین 2200 تومان بود که پس از این اتفاقات به 2600 تومان رسید. در نهایت این افزایش قیمت ها موجب کاهش سود تولیدکنندگان خواهد شد.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر تقاضای داخلی داشته است، گفت: در شرایطی که بازار با نوسان مواجه می شود، میزان تقاضا کاهش می یابد و این موضوع یک امر طبیعیست چراکه متقاضیان تمایلی به خرید نداشته و منتظر ثبات قیمتی در بازار می مانند در نتیجه در صورتیکه پیش بینی بازار آهن و فولاد خاکستری باشد میزان تقاضا با کاهش مواجه خواهد شد.
زکریا نایبی در ادامه افزود:در حال حاضر این افزایش قیمت ها یک حباب است. شاید قیمت ها به حالت قبل خود باز نگردد اما با کاهش مواجه خواهد شد چرا که تعداد تولید کنندگان در بازار زیاد بوده و بازار رقابتی می باشد. 
 وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا رفتن قیمت دلار موجب ایجاد تورم داخلی خواهد شد یا خیر، گفت: اگرچه چند ماهی، نرخ دلار 5 هزار تومان بوده تا اینکه دلار با قیمت یکسان ۴۲۰۰تومان تک نرخی شد. در صورتیکه قیمت دلار ۴هزار و ۲۰۰ ثابت نگه داشته شود، اثر تورمی نخواهد داشت. 
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در آخر خاطر نشان کرد: درشرایط فعلی، بازار منتظر است که آیا دولت می‌تواند به تعهداتش در زمینه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پایبند بماند یا خیر. در صورتیکه تقسیم‌بندی که برای دریافت دلار شده است، پیش رود و این نرخ تغییر نکند، حباب قیمت‌ها از بین خواهد رفت.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.

 

عدم ثبات در بازارهای فولاد جهانی

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، همچنان بازار های فولاد آسیا تحت تاثیر موضوعات تجاری بین واشنگتن و پکن در نوسان به سر می برند. با توجه به کاهش قیمت بعضی از محصولات از قبیل سنگ آهن در بازار های چین،  بنظر می اید به عنوان یک موضوع مهم می تواند مطرح شود. پس از حملات کشور امریکا به سوریه، جنگ تجاری بین دو کشور چین و امریکا برای مدت کوتاهی فراموش شد اما در حال حاضر دوباره به  عنوان تیتر مهم‌ترین‌ عوامل موثر بر بازارهای جهانی مطرح می شود.

افت ۱۰ درصدی میزان واردات سنگ‌آهن به چین

کشور چین عنوان بزرگ ترین وارد کننده سنگ آهن را دنیا داراست. این کشور در ماه مارس سال جاری حدود ۷۹/ ۸۵ میلیون تن سنگ‌آهن را وارد کرده که این میزان در مقایسه با سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. عواملی همچون تعطیلات سال نو، میزان ساخت و ساز و موجودی بالای سنگ آهن بنادر موجب شد تا میزان واردات این کشور با کاهش واجه شود. طی سه ماه ابتدایی سال 2018 ، کشور چین حدود 271 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که این میزان با سال گذشته تفاوتی نداشته است. این کشور حدود 70 درصد از بازار سنگ آهن جهان را داراست و از کشور هایی همچون استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، اوکراین و ایران سنگ اهن وارد می کند.

کاهش میزان صادرات فولاد در چین

با بررسی میزان صادرات کشور چین، به این دست یافتیم که طی سه ماهه ابتدایی سال 2018، میزان صارات فولاد این کشور با 27 درصد کاهش، 5/15 میلیون تن ثبت شده است. این کشور برای کنترل آلودگی میزان تولید فولاد خود را کاهش داد که این امر موجب شد تا صادراتش با کاهش بسیاری مواجه شود. البته طبق امار بدست آمده از میزان صادرات فولاد در ماه مارس این کشور رشد 16 درصدی داشته است اما این میزان در مقایسه با سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است. گفتنی است که میانگین قیمت ورق گرم در بازار های داخلی کشور چین در ماه مارس حدود 12 درصد افزایش داشته است، بدین ترتیب به این مهم دست می یابیم که دلیل افزایش قیمت در بازار داخلی مطلوب بودن شرایط تقاضا در این بازار بوده است که باعث شده تمایل به صادرات با کاهش مواجه شود.

شما می توانید برای آگاهی از قیمت محصولات فولادی از قبیل فولاد سمانته، فولاد زنگ نزن، فولاد تندبر و ... با شماره 63511-021 تماس برقرار کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.

عدم تاثیرجنگ تجاری چین وامریکابر بازارداخلی فولاد

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، با توجه به نوسانات نرخ ارز طی ماه جاری، واکنش بازار فولاد به این نوسانات بسیار کم بوده است.

بهادر احرامیان ، مدیرعامل فولاد یزد و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این باره می گوید: در حال حاضر بین دو کشور چین امرکیا جنگ تجاری بوجود آمده که دلیل آن وضع تعرفه از سوی کشور امریکا بر روی واردات فولاد چین بوده است.  اما با این وجود، این جنگ هنوز تاثیری بر بازار داخلی فولاد کشور نداشته اما ممکن است در اینده ای نچندان دور شاهد تاثیرات آن بر بازار فولاد داخلی باشیم.

 احرامیان در ادامه افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته، در صورتیکه جنگ بین دو کشور ادامه داشته باشد امکان تاثیر گذاری آن بر بازار داخلی فولاد کشور وجود دارد. اما این تاثیر بسیار کم خواهد بود چرا که تعرفه های وضع شده از سوی کشور امریکا بر رویورق گرم بوده است. و در حال حاضر با وضع این تعرفه ها بر روی ورق، اتفاقی که شاهد آن خواهیم بود این است که این کشور میزان تولید ورق گرم خود را افزایش و وارداتش را کاهش خواهد داد. در نتیجه در بازار های جهانی با مازاد عرضه مواجه خواهیم شد و از آن جایی که کشور ما نیز بصورت محدود صادر کننده ورق گرم است، امکان اسیب دیدن بازار داخلی فولاد وجود خواهد داشت اما میزان آسیب دیدگی بازار داخلی بسیار کم می باشد.

این کارشناس فولاد در ادامه با بیان پیش بینی اش ر مورد وضعیت بازار فولاد در سال جاری می گوید:  پیش بینی بازار فولاد در سال جاری بسیار دشوار می باشد چرا که ما هم با پارامترهای داخلی رو به رو هستیم و هم با موضوع احتمال خروج آمریکا از برجام و فشارهای آمریکا که پیش بینی ها را دشوار تر می کند و تا اتفاقی پیش نیاید عملا امکان پیش بینی وجود ندارد زیرا سیاست های رئیس جمهور کشور امریکا غیر قابل پیش بینی می باشد. به گفته وی از ابتدای شروع سال 2018 بازار جهانی فولاد، افزایش ثابتی را شاهد بوده است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.

بازار فولاد در هاله ای از ابهام

     

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، امیر حسین نادری معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه درباره وضعیت فولاد کشور طی گفتگویی عنوان کرد: تولید فولاد در ایران دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که تقاضای زیاد از جمله مهم ترین این مزیت ها به شمار می رود که به هیچ عنوان نباید به مشتریان خارجی واگذار گردد چرا که بازار فولاد ایران موتور محرکه صنعت و اشتغال کشور محسوب می شود و ما باید در حفظ این زنجیره بسیار تلاش کنیم.
نادری در ادامه با اشاره به تاثیرات قیمت دلار بر بازار صادراتی فولاد افزود: در صورتیکه نرخ دلار افزایش یابد، مزایای صادرات محصولات فولادی افزایش خواهد یافت، که میزان مزیت صادرات برای محصولات مختلف متفاوت می باشد. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه درباره تاثیرات نرخ ارز بر بازار واردات فولاد در کشور گفت: چنانچه قیمت ارز از سوی دولت تعیین گرددف صنایع مختلف می توانند وارداتشان را با نرخ تعیین شده انجام دهند. ما باید در صنعت فولاد واقع بین باشیم تا بتوانیم مشکلت کشور را در داخل رفع کنیم. چراکه صنعت یک کاتالیزور نبوده و یک هدف می باشد که می تواند اشتغال و استقلال اقتصادی به همراه داشته باشد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه افزود: در کشور ما حدود ۳۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد شده است که در سال 96 تنها حدود ۲۲ میلیون تن از این میزان ظرفیت، فولاد خام بوده و میزان تولید فولادهای طویل از فولادهای تخت بیشتر گزارش شده است. از سوی دیگر طی سال ۹۶ صادرات از رکود خارج شده و میزان صادرات به بیش از ۸ میلیون تن رسید. میزان واردات کشور تنها حدود ۴ میلیون تن بوده است و این ارقام مصرف ظاهری کشور را به حدود همان مقادیر سال‌های قبل نزدیک کرده است.

طبق گفته های امیر حسین نادری، با حضور کشور چین در تولید فولاد، روند تولید این محصول در جهان با تغییرات بسیار زیادی مواجه گردید. این میزان تغییر بطوری بوده است که میزان تولید از حدود ۸۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ به تولید ۶/۱ میلیارد تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در ادامه افزود: عواملی که موجب افزایش تولید در جهان شد عبارتند از؛ کاهش میزان مصرف فولاد در چین، محدودیت‌های محیط زیستی و متوقف کردن واحدهای فولادی آلاینده، رکود اقتصادی و بعضا کمبود برخی از منابع و مواد اولیه مورد‌نیاز این صنعت.

وی در اخر خاطرنشان کرد: اگرچه ظرفیت تولید فولاد در جهان بیش از ۲/۲ میلیارد تن می باشد اما حدود ۶/۱ میلیارد تن تولید واقعی فولاد جهان است که نشان‌دهنده ضریب فعالیت ۷۰ درصدی واحدهای فولادسازی در دنیا است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.

وضعیت بازار فولاد در روز های نوسانی

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، طی روز های اخیر بالا رفتن قیمت ارز و سکه تاثیر بسزایی برقیمت آهن آلات و قیمت فولاد گذاشته است. اگرچه این ازفایش قیمت ها موجب جذب سرمایه کمی شده است اما اکثر کارشناسان این بازار بر این باورند که این افزایش قیمت ها باعث رونق قیمت آهن آلات در کشور شده است. شواهد نشان دهنده نیاز بازار به جذب سرمایه های مختلف می باشد اما در شرایط فعلی این بازار در رکود بسر می برد.

فرصت مناسب افزایش نرخ ارز در بازار فولاد 

بابک نظری، فعال بازار فولاد با اشاره به تاثیرهای افزایش نرخ دلار بر بازار گفت: طی روز های اخیر افزایش قیمت دلار موجب سود دهی بسیاری برای شرکت های صادر کننده شده است چرا که بیشترین تاثیر افزایش قیمت ارز بر روی مواد اولیه می باشد که مواد اولیه صنعت فولاد دو محصول سنگ اهن و قراضه می باشد و 85 درصد از این دو محصول در کشور تامین می شود. در نتیجه بالا رفتن قیمت دلار تاثیر چندانی بر بازار داخلی نداشته و تنها موجب رونق بازارهای صادراتی شده است.
بابک نظری در ادامه با تاکید بر فرصت مناسب افزایش نرخ ارز برای تولید کنندگان افزود: در صورتی که تولید کنندگان بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، این افزایش نرخ ارز می تواند فرصت طلایی باشد تا بتوانند میزان صادراتشان را افزایش دهند.

اگرچه شرکت‌هایی که قراردادهای بلندمدت منعقد کرده‌اند، امکان دارد محاسبات افزایش دلار را برای واردات مواد اولیه در نظر نگرفته باشند و تا حدی متحمل ضرر شوند اما چون مواد اولیه فولاد در داخل قابل تامین است این ضرر به احتمال بسیار نامحسوس است. 

وی در آخر خاطر نشان کرد: هنوز میزان ارز وارد شده به کشور زیاد نبوده و تعامل آنچنانی هم در سطح بین‌المللی شکل نگرفته است اما در مجموع افزایش نرخ دلار پنجره روشنی را به روی صادرکنندگان باز کرده است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید