شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

توقف عرضه فولاد در بورس کالا

به گزارش فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد، پدیدار شدن دو دستوالعمل متضاد یکی از سوی بانک مرکزی و دیگری از سوی وزارت صمت موجب شد تا شیوه قیمت گذاری در بورس کالا با ابهام همراه شود. طی دو روز گذشته شاهد توقف عرضه محصولات فولادی در بورس بودیم؛ از این رو شنیده ها حاکی از ادامه این روند تا شفافیت کامل قیمت گذاری محصولات می باشد. 

اختلافات به وجود آمده بر سر سقف قیمت ها می باشد که بورس را به حاشیه کشانده است. تولیدکنندگان فولاد با توجه به نرخ دلار آزاد، به هر نحوی که می خواهند قیمت گذاری می کنند و سقف مجازی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل تا شورای بورس جمع بندی کلی انجام ندهد و شفاف سازی نشود، محصولات در بورس عرضه نخواهند شد. رصد مجدد فرآیند معاملات و توقف عرضه محصولات، یکی از سخت ترین تصمیمات سازمان بورس طی سال های گذشته می باشد.

در بازارهایی همچون فولاد که ایران از بزرگترین تولیدکنندگان آن در جهان بشمار می رود، عدم توازن قیمت ها نشان از ضعف مدیریت بازار می دهد. همانطور که طی هفته های گذشته مشاهده کردیم، قیمت مقاطع فولادی هر روز با تغییر و تحول همراه بود. از جمله این تغییرات قیمت را می توان در محصولاتی همچون تیرآهن، میلگرد آجدار، فولادهای نسوز و فولادهای زنگ نزن مشاهده کرد.

واقعیت آن است که این کارشناسی مجدد معاملات به دلیل حمایت از مصرف کننده نهایی در بازار داخلی صورت گرفته است. مدیر نظارت بر سازمان بورس با اشاره به توقف عرضه محصولات عنوان کرد: این تصمیم به دلیل مغایرت قیمت گذاری بر مبنای نرخ آزاد ارز گرفته شده است و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و نمی توان زمان مشخصی برای پایان این تصمیم تعیین کرد زیرا تا زمانی که وزارت صنعت مغایرت ها را برطرف نکند، این تصمیم پا برجا خواهد بود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۵/۲۹

موانع پیش روی سرمایه گذاران در صنعت فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، اگر در جامعه ای به اندازه کافی سرمایه گذاری صورت نگیرد، رشد اقتصادی متوقف خواهد شد. سرمایه گذاری ها می توانند از نوع خارجی یا داخلی باشند اما جذب سرمایه های خارجی، مانعی برای سرمایه گذاران داخلی بشمار می آید. از جمله موانعی که فعالان و سرمایه گذاران بخش فولاد به آن اشاره کردند دشواری فرایندهای اقتصادی مانند کسب مجوز، ثبت شرکت، تغییر و اصلاح قوانین بدون اطلاع رسانی، عدم شفافیت بازار، کمبود نقدینگی و ... است.

علاوه بر موانع ذکر شده، صنعت فولاد در ایران با چالش های دیگری نیز دست به گریبان است. مسلما هرچه یک صنعت با مشکلات بیشتری مواجه باشد، بنیه آن کاهش پیدا می کند بنابراین کمتر امکان توسعه برای آن صنعت فراهم می شود. در وهله اول شدت سختی ورود به فضای کسب و کار عامل تعیین کننده ای برای ورود یک سرمایه به بخش اقتصادی بشمار می رود. واضح است محیطی توانایی جذب سرمایه را دارد که از لحاظ شاخص ها در سطح قابل قبولی قرار گرفته باشد. بنابراین مرحله اول برا جذب سرمایه، سهولت ورود به فضای کسب و کار در صنعت فولاد است.

در وهله دوم سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید از امنیت اقتصادی در بخش مربوطه، اطمینان یابد. شاخص هایی مانند ثبات در مقررات باید برقرار باشد تا سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری کاذب جذب نشوند. سرمایه گذاری مشتریان غیر مصرفی زمینه اصلی افزایش قیمت ها را فراهم می آورد. در واقع کیفیت چالش های یک صنعت می تواند دافع یا جاذب سرمایه گذار باشد. بنابراین سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی زمانی وارد بازار یک کشور می شوند که امنیت در آن صنعت فراهم باشد و به آسانی بتوانند در فضای کسب و کار ورود کنند.

برای کسب بهترین نتیجه از سرمایه گذاری، باید صنعت مربوطه بدون چالش منفی ادامه به کار دهد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

تصویر تأثیرات دستوالعمل های جدید دولت

به گزارش فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در گفتگویی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار فولادسازان وقت مناسبی پیدا کردند تا درآمدهای نجومی کسب کنند.دستوالعمل جدید دولت، سیستم جامع و کاملی دارد اما باید چند ماهی از اجرای آن بگذرد تا نتایج خوب آن را ببینیم. با توجه به اینکه بازار تشنه است، اگر عرضه و تقاضا به موقع باشد قطعا شاهد روند کاهشی قیمت ها خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: صادرات فولاد زمانی انجام می شود که نیاز داخل بطور کامل برطرف شود بنابراین باید انتظار کنترل قیمت از سوی دولت را داشته باشیم. دستوالعمل های ما از آغاز مردادماه ابلاغ شده و از هفتم مرداد به اجرا در آمده است؛ از این رو اگر این دستوالعمل ها کامل اجرا شود، بازار فولاد تنظیم خواهد شد.

سرقینی اظهار کرد: دستورالعمل های ما از سوی دلالان مورد هجوم قرار گرفته است چراکه آنها با سرمایه گذاری در صنعت فولاد و ذخیره محصولات فولادی موجب کمبود عرضه و افزایش قیمت ها شدند و با به نتیجه رسیدن این دستوالعمل ها سودی نصیبشان نخواهد شد.

طی چند ماه اخیر قیمت محصولات فولادی بطور چشمگیری افزایش یافت. بطوری که قیمت فولادهای ابزار سردکار، ابزار گرمکار، قیمت قالب پلاستیک و فولاد نسوز نیز با نوسانات قابل توجهی همراه بود. همین افزایش قیمت ها موجب شده تا تقاضای مصرفی و واقعی در بازار دیده نشود زیرا مصرف کنندگان توان پرداخت هزینه های بالا برای خرید محصولات مورد نیاز خود را ندارند و ترجیح می دهند، منتظر بازگشت ثبات در بازار بمانند. با توجه به دستوالعمل جدید دولت برای حمایت از صنعت فولاد، انتظارمی رود پس از چند ماه بازار کمی آرامتر شود و نتایج خوبی از این موضوع حاصل گردد. تمامی تولیدکنندگان بزرگ فولادی از جملهفولاد مبارکه و فولاد آلیاژی یزد نیز تحت تأثیر این التهابات قرار گرفته بودند که امید بر آن است پس از گذر زمان و نتیجه گیری مناسب، این کارخانه های تولیدی نیز به ثبات برسند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

بازار فولاد متأثر از تحریم ها

به گزارش شرکت فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، ایران برای رسیدن به افق 1404 به سرمایه 9 میلیارد دلاری برای بخش معدن و فولاد نیاز دارد. در این میان سرمایه های خارجی یکی از مهم ترین منابعی بشمار میرفت که پس از برجام، فعالان فولاد به آن امید بسته بودند؛ بنابراین بازگشت تحریم ها می تواند تمامی اهداف این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از کارشناسان فولاد معتقدند در این بازه زمانی باید صادرات به میزان 20 میلیون تن برسد، در حالی که با وجود تحریم ها نمی توان محصولات را به راحتی در بازارهای جهانی عرضه کرد و از طرفی هم امکان دارد که تولید از مرز 45 میلیون  تن عبور نکند! در گذشته فولاد ایران یکبار در معرض تحریم ها قرار گرفته بود اما شرایط کنونی از آن بسیار سخت تر است زیرا از ابعاد متفاوتی می تواند بر فولادسازان ایرانی فشار وارد کند.

در حال حاضر نیز خریداران فولاد از ایران برای بازپرداخت مبالغ صادراتی خود با مشکل مواجه هستند و با شروع دوباره تحریم ها، احتمالا مسیر ارز صادراتی به وارداتی تغییر خواهد کرد که باز هم می تواند صادرات را از خود متأثر سازد. این مسئله برای مدت زمان طولانی می تواند مشکل را برطرف سازد اما در میان مدت کارایی چندانی ندارد. 

برای برطرف سازی این مشکل می توان از یورو به جای دلار استفاده کرد اما اتحاد مالی اروپا و آمریکا در حوزه های بانکی مشکل ساز است و نمی توان در بلند مدت از این روش استفاده کرد. به ویژه آنکه در بلند مدت اروپا توانایی جایگزین جدید برای ایران را دارد.

با توجه به این مشکلات، میتوان گفت که تحریم ها تأثیر بسیاری در بازار فولاد دارد که می تواند در بلند مدت مشکل ساز باشد؛ از این رو باید هدف گذاری ها برای آینده فولاد کشور با تلاش بیشتری پیگیری شود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

بررسی آمار تولید فولاد مبارکه طی ماه گذشته

به گزارش شرکت فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، اصلی ترین فعالیت شرکت فولاد مبارکه در حوزه تولید تختال و تبدیل آن به محصولات گرم و سرد است. طبق آمارها محصولات گرم بیشترین میزان فروش این شرکت را به خود اختصاص داده اند و بدین منظور شرکت برای تأمین بازار داخلی، فروش صادراتی محصولات خود را کاهش داده است بطوری که تنها ۲۰ درصد درآمد فولاد مبارکه مربوط به صادرات می شود.

فولاد مبارکه طی ماه گذشته ۵۰ درصد سهم فروش محصولات فولادی در بازار را به خود اختصاص داده و عمده ماده اولیه مصرفی خود همچون سنگ آهن و گندله را نیز در بازار داخلی تأمین کرده است. شرکت فولاد مبارکه به دنبال اجرای طرحی برای افزایش ظرفیت تولید است که از جمله این طرح ها پروژه سبا می باشد. این پروژه ۱۶۰۰ تن به ظرفیت فعلی شرکت اضافه خواهد کرد. همچنین توسعه سنگان برای تولید ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن نیز از طرح های مهم این شرکت محسوب می شود.

 نرخ های فروش این شرکت در تیر ماه برای محصولات گرم ۲,۷ میلیون تومان و برای محصولات سرد ۳ میلیون تومان در هر تن بوده است که نسبت به ماه گذشته رشد اندکی را تجربه کرده است. در نهایت با توجه به این این آمارها، شرکت فولاد مبارکه در چهار ماهه ابتدایی سال توانسته رشد ۴۵ درصدی در فروش محصولات خود داشته باشد.

اافزیش قیمت جهانی فولاد و  همچنین روند صعودی قیمت ارز و آزادسازی آن از جمله مواردی است که می تواند باعث سود آوری این شرکت شود اما از سوی دیگر مواردی نیز وجود دارد که می تواند آینده این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله کمبود آب در اصفهان، جنگ تجاری آمریکا و چین، افزایش تولید جهانی فولاد و شروع تحریم ها از سوی آمریکا که می تواند تأثیرات منفی به همراه داشته باشد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

  • نوشته شده در تاریخ: ۱۳۹۷/۰۵/۱۵