شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

رمضان فرصتی مناسب برای صادرات فولاد ایران

با شروع ماه رمضان مقدار تقاضای فولاد در قسمت هایی از خاورمیانه و شمال افریقا کاهش پیدا کرده و  در این شرایط انتظاری که می رود این است که نرخ فولاد بین 10 تا 20 دلار کاهش یابد.در شرایط کاهش نرخ فولاد، ایران فرصت طلایی بدست آورده تا صادرات محصولات خود را در بازار جهانی بیشتر کند.

تاثیر ماه رمضان در بازار کشور های جنوب شرقی آسیا و کشورهای خاورمیانه  به خوبی احساس شد. در این شرایط مقدار تقاضا با کاهش روبه رو بوده و رشدی نداشته است، این کاهش به دلیل کم بودن سطح فعالیت های اقتصادی و هم چنین کم بودن ساعت کاری و متوقف شدن بعضی از فعالیت های عمرانی، در برخی از کشور های خاورمیانه بخصوص کشور هایی که با گرمای شدید هوا روبه رو هستند، می باشد.فعالان در این عرصه انتظار دارند در ورزهای پایانی ماه رمضان نرخ فولاد در همین سطح باقی مانده و یا کاهش یابد.

نشریه متال بولتن به گفته از یک فعال صنعت فولاد در خاورمیانه می گوید:  در هفته های اخیر ماه رمضان قیمت فولاد بین 10 تا 20 دلار به ازای هر تن کاهش خواهد یافت. البته تنها دلیل این کاهش قیمت ماه رمضان نیس، بلکه شروع فصل پر بارش در بخش‌های بزرگی از چین که سرعت اجرای پروژه های عمرانی را کمتر می کند هم در کاهش قیمت فولاد تاثیر زیادی دارد. در این شرایط صادر کنندگان هم باید  قیمت اعلامی خود را کمتر کنند تا بتوانند در بازار نسبتا راکد کنونی خریدارانی پیدا کنند.

استفاده ایران از فرصت رمضان

با وجود کاهش فعالیت های صنعتی در خاورمیانه، صادرکنندگان برای ایجاد انگیزه مصرف کنندگان مجبور به عرضه محصولات خود با نرخ پایین تری نسبت به قبل هستند.در این بین ایران از جمله کشورهایی است که از طریق کاهش قیمت محصولات صادراتی خود از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و توانسته بخش اعظمی از بازار را به خود جذب کند، اما اینطور که بنظر می رسد کشور چین که بزرگترین صادر کننده جهان است، هیچ تصمیمی برای کاهش قیمت های خود ندارد. تحقیقات نشانگر این است که چین محصولات فولاد خود را با قیمت 420تا 425 دلار به بازارهای خاورمیانه عرضه می کند اما استقبال زیادی از آنها نمی شود این در حالیست که قیمت محصولات ایرانی حداقل 20 دلار کمتر از چین است. در این ماه اخباری در مورد فروش فولاد و فراورده های فولادی ایران با قیمت 405 تا 410 دلار امریکا به مصرف کنندگان شنیده شده است و در هفته گذشته دو محموله فولادی ایران در اندونزی تخلیه شد.کشور مالزی هم تقاضای خرید فولاد ایران در حجم بیشتر و با قیمت مذکور را دارد.یکی از سیاست های مهم در بخش فولاد کشور، رشد صادرات است، به خصوص که در سالهای اخیر ایران با رکود اقتصادی مواجه بوده و این رکود سبب شده تا صادرات بقای این صنعت باشد و سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی با هدف عرضه به بازارهای خارجی انجام شود.   

با توجه به این اخبار می توان به این مهم دست یافت. نکته ای که همیشه در علم اقتصاد مطرح است و در تجارت جهانی هم نقش حائض اهمیتی دارد و آن نحوه صحیح قیمت گذاری محصولات صادراتی ایران است. بررسی وضعیت صنعت فولاد در ماه رمضان نشان می‌دهد اگر ایران بتواند قیمت‌ها را کمی کاهش دهد-در سطحی که باعث آغاز جنگ قیمتی در دنیا نشود- می‌تواند سهم بزرگتری از بازار را جذب خود کند ولی نباید تمام تمرکز خود را روی یک بازار یا یک منطقه خاص قراردهد بلکه باید بازارهای مختلفی را شناسایی کند و حجم صادرات خود را به این کشورها محدود کند. سیاستی که در صورت مدیریت درست می تواند درآمد زایی ایران از بازار فولاد را افزایش دهد.

 

شرکت فولاد حامیران دارای: 1)عاملیت فروش محصولات فولاد آلیاژی ایران  2)نمایندگی فولاد آلیاژی اصفهان 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.