شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

افت و خیز در بازار قراضه فولاد

آهن قراضه عبارت است از ضایعات فولادی که دارای کربن نسبتا کمی هستند. در سال های گذشته که عملیات بازیافت انجام نمی شد، همزمان با تولید قراضه آن را به کشورهای همسایه صادر می کردند. در حالی که پس از احداث واحدهای نورد سازی، سرمایه گذاران به سمت این واحدها روی آوردند و رغبت بیشتری به آن ها نشان دادند، همین امر موجب شد تا سرمایه گذاری بیشتر در نورد رشد داشته باشد تا آهن قراضه و صنعت فولاد شاهد این رشد باشد.

کارشناسان در بخش فولاد بر این عقیده اند که بعضی شرکت ها در سال های گذشته برای کم شدن هزینه هایشان، تولید شمش را در دستور کار خود قرار دادند و برای تامین نیازهایشان از آهن قراضه برای سرمایه گذاری استفاده کردند. اما اینکار مستلزم راه اندازی کوره های کوچک فولادی بوده است. به همین علت از 10 سال گذشته مشکل کم بودن آهن قراضه وجود داشته و از سوی دیگر کارخانه هایی هم که در حوزه آهن اسفنجی فعالیت می کردند و حدود 15 درصد در تولیداتشان از آهن قراضه استفاده می کردند، به سمت این فلز روی آورده و در همین شرایط بود که مشکل کمبود آهن قراضه پیش آمد و عرضه کم وتقاضای بالا باعث واردات این فلز شد.

نرخ قراضه فولاد در هفته های گذشته روند صعودی را طی کرد. اما با بالا رفتن نرخ این محصول، تولید کنندگان و مصرف کنندگان پذیرای آن نشدند و همین امر موجب شد تا نرخ این فلز در بازارهای صادراتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با کاهش روبه رو شود.

 ایجاد فشار از سوی واحد های فولاد سازی ترکیه مبنی بر کاهش بیشتر قیمت قراضه فولاد و همچنین فشار از سوی مصرف کنندگان سبب شده تا بازار قراضه فولادی صادراتی کشورهای مشترک المنافع(CIS) از رونق برخوردار نباشد و با گذشت زمان قیمت آن تضعیف شود. باتوجه به این موضوع که ترکیه بزرگترین مصرف کننده در جهان است، بنابراین هر عملی که از سوی این کشور رخ دهد، تاثیرات بسیاری بر بازار جهانی خواهد گذاشت.

با رد قیمت های پیشنهادی تامین کنندگان سی آی ای از سوی تولیدکنندگان کره جنوبی، موجب شد تا قیمت ها در این بازار بیش از پیش تضعیف شود. عده ای از تجار بر این عقیده اند که این کاهش قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت اما برخی دیگر عقیده دارند که دلیلی برای ادامه این افت قیمت ها وجود ندارد.

در واقع بدلیل موجودی کافی در انبار های کشور ترکیه که بزرگترین مصرف کننده دنیاست، این کشور عجله ای برای خرید از خود نشان نمی دهد و همین امر موجب شده تا این بازار ثابت و بدون تغییر باقی بماند.

 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.