شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

راهکارهایی برای حل مشکلات زنجیره فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، یکی از صنایع راهبردی در کشور، صنعت فولاد می باشد که تولیدات در این صنعت بدلیل وجود ذخایر سنگ آهن و گاز توجیه اقتصادی بالایی دارد.

فولاد کشور دارای مزیت های بسیاری برای اقتصاد می باشد. بر اساس چشم انداز 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد در این صنعت در نظر گرفته شده است. ایجاد زنجیره فولاد و همچنین ایجاد توازنه در این زنجیره دو دلیل مهم برای رسیدن به این هدف می باشد. اگرچه طی یک ماهه گذشته واحد های مختلف در صنعت فولاد از کنستانتره سازی تا گندله سازی و واحد های احیا احداث شده است، اما معضلات نا متوازنی در این زنجیره موجب شده تا مشکلاتی در این صنعت به وجود آید نیاز به ایجاد تغییراتی در راهبردهای این صنعت را ضروری می‌کند.

اولین راهکار برای حل مشکلات صنعت فولاد، بازبینی راهبرد ها می باشد. از مهم ترین این راهبردها، تولید 55 میلیون تن فولاد می باشد که بر این اساس افزایش صادرات نیز در برنامه ریزی ها گنجانده شده است. در حدود 55 میلیون تن تولید فولاد تقریبا 14 میلیون تن آن برای صادرات پیش بینی شده است. این د شرایطی است که تا سال گذشته کشور ما تقریبا 6 میلیون تن صادرات داشته است. ترکیب و مقدار صادرات از بزرگترین مشکلات ما در این حوزه است. چراکه از حدود 6 میلیون تن صادرات، کمتر از یک میلیون تن آن محصول نهایی بوده و مابقی آن شمش،اسلب و محصولا غیر نهایی است. اگر تمام زنجیره از قبیل سنگ آهن، کنسانتره و محصول نهایی را در نظر گیریم، تقریبا27 تا 29 میلیون تن آن صادرات بوده است.

در این زنجیره اکثر صادرات برای تولیدات بالا دستی می باشد و صادرات برای پایین دست بسیار کم است که این مساله ازمهم ترین مشکلات در صنعت فولاد می باشد.طبق چشم انداز 1404، کشور ما باید بتواند 14 میلیون تن صادرات محصولات نهایی را در پرونده خود به ثبت برساند اما با وجود مشکلات پیش رو رسیدن به این هدف بسیار سخت خواهد بود در حالی که کشورهای منطقه نیز به موازات  در حال پیشرفت هستند. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.