شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

شرکت فولاد حامیران

شرکت فولاد حامیران با بیش از 50 سال تجربه درزمینه صنعت فولادهای آلیاژی

بازار فولاد متأثر از تحریم ها

به گزارش شرکت فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، ایران برای رسیدن به افق 1404 به سرمایه 9 میلیارد دلاری برای بخش معدن و فولاد نیاز دارد. در این میان سرمایه های خارجی یکی از مهم ترین منابعی بشمار میرفت که پس از برجام، فعالان فولاد به آن امید بسته بودند؛ بنابراین بازگشت تحریم ها می تواند تمامی اهداف این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از کارشناسان فولاد معتقدند در این بازه زمانی باید صادرات به میزان 20 میلیون تن برسد، در حالی که با وجود تحریم ها نمی توان محصولات را به راحتی در بازارهای جهانی عرضه کرد و از طرفی هم امکان دارد که تولید از مرز 45 میلیون  تن عبور نکند! در گذشته فولاد ایران یکبار در معرض تحریم ها قرار گرفته بود اما شرایط کنونی از آن بسیار سخت تر است زیرا از ابعاد متفاوتی می تواند بر فولادسازان ایرانی فشار وارد کند.

در حال حاضر نیز خریداران فولاد از ایران برای بازپرداخت مبالغ صادراتی خود با مشکل مواجه هستند و با شروع دوباره تحریم ها، احتمالا مسیر ارز صادراتی به وارداتی تغییر خواهد کرد که باز هم می تواند صادرات را از خود متأثر سازد. این مسئله برای مدت زمان طولانی می تواند مشکل را برطرف سازد اما در میان مدت کارایی چندانی ندارد. 

برای برطرف سازی این مشکل می توان از یورو به جای دلار استفاده کرد اما اتحاد مالی اروپا و آمریکا در حوزه های بانکی مشکل ساز است و نمی توان در بلند مدت از این روش استفاده کرد. به ویژه آنکه در بلند مدت اروپا توانایی جایگزین جدید برای ایران را دارد.

با توجه به این مشکلات، میتوان گفت که تحریم ها تأثیر بسیاری در بازار فولاد دارد که می تواند در بلند مدت مشکل ساز باشد؛ از این رو باید هدف گذاری ها برای آینده فولاد کشور با تلاش بیشتری پیگیری شود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.